Despre gingasia iubirii lui Dumnezeu
Parintele Rafail Noica
Dragostea este o subtirime a darii de sine
celuilalt, o daruire totala. Ne-a
aratat Hristos pana unde S-a dat pe Sine, nu numai pana la Cruce si pana la moarte, dar
pana si la strafundurile iadului, pana si a impartasi soarta Lui cu nelegiuitii,
si in ultima clipa a vietii a gasit un fel de a mantui pe un pacatos; ca a
provocat, prin razvratul unui talhar, pocainta si spovedania dreapta a celuilalt
talhar, pana unde sa poata sa-i spuna: “Amin, astazi vei fi cu Mine in Rai”.
Astazi! Deci iubirea este de o subtirime, de o gingasie, de o duiosie a unei
dari de sine pe care noi nu o inchipuim, ca suntem inca grosolani in biologia
noastra si badarani in neduhovnicia noastra. Dar in sensul acesta vreau sa zic
ca dragostea este o traire de o deosebita subtirime, a carei incalcare este o
deosebita durere.
Iata
insa ca cel ranit, cel care iubeste si se raneste nu este cel care moare: cel
care moare este cel ce incalca dragostea. Cel care iubeste se raneste nu atata ca este
lepadat, dar se raneste vazand ca cel iubit al lui, pentru pacatul ce il face
impotriva lui, va muri.
Dumnezeu nu este asa cum Il vede o teologie
mincinoasa, “ofensat de transgresiunea lui Adam”. Dumnezeu moare de durere ca
cel iubit al Lui, intaiul plasmuit, si toti care aveau sa se nasca din el, vor
muri de acum incolo. “Pamant esti si in pamant te vei
intoarce”.
Dumnezeu, in dragostea Lui, nu a putut sa
lase pe cel iubit sa piara si a luat asupa-Si “canonul” de pocainta, canonul
pacatos, adica crucea si rusinea. Uitati-va cum o intreaga munca a lui Hristos
ca Dascal care a propovaduit dragostea s-a zadarnicit in cateva ceasuri! Deci
rusinea zadarniciei unei vieti intregi de nevointa. Toate rusinile si toate
neputintele si le-a insusit Cel Atotputernic, ca sa Se asemene intru totul
neputintei omenesti, ca sa poarte asupra-Si neputinta mea, pacatul meu,
uraciunea mea, rautatea mea, ca si cum El era pacatos, neputincios, urat, rau si
supus mortii. De ce? Fiindca Dumnezeu, fiind atotputernic, nu este nimic in cer
sau sub ceruri care poate sa-L biruiasca. Face El pe neputinciosul pana Se
pogoara in iad – dar atunci, iadule, sa vezi ce te
asteapta!
Cuviosul
Siluan Athonitul
“Sufletul păcătos care nu cunoaşte pe
Domnul se teme de moarte, gândind că Domnul nu-i va ierta păcatele sale. Dar
aceasta e pentru că sufletul nu cunoaşte pe Domnul şi cât de mult ne iubeşte.
Dacă oamenii ar şti aceasta, nici un singur om n-ar mai deznădăjdui, pentru că
Domnul nu numai că iartă, dar se şi bucură de întoarcerea păcătosului. Chiar şi
atunci când moartea îţi bate la uşă, crede cu tărie că, de îndată ce vei cere
iertare, o vei şi dobândi.
Domnul nu e ca noi. El este blând şi
milostiv şi bun, şi atunci când sufletul îl cunoaşte, el se minunează fără
sfârşit şi zice: „Ah, ce Dumnezeu avem!“
Duhul Sfânt a dat Bisericii noastre să
cunoască cât de mare este milostivirea lui Dumnezeu.
Domnul ne
iubeşte şi ne primeşte cu blândeţe, fără reproşuri, aşa cum în Evanghelie
tatăl fiului risipitor nu i-a făcut acestuia reproşuri, ci a dat poruncă
slujitorilor să-i dea o haină nouă, să-i pună în deget un inel scump şi
încălţăminte în picioare, să junghie viţelul cel gras şi să se veselească şi nu
l-a învinuit [Lc.
15].
Cu câtă
blândeţe şi răbdare trebuie să îndreptăm şi noi pe fratele nostru, ca să fie
praznic în suflet pentru întoarcerea lui!
Duhul Sfânt
învaţă sufletul în chip negrăit să iubească pe oameni”.