Blogul lui Florin Giurcă


20May2011




Untitled

PREDICA LA SFINȚII ÎMPĂRAȚI CONSTANTIN ȘI ELENA

 

     In fiecare an la data de 21 mai, Biserica Ortodoxa prăznuiește pe Sfinții Împărați Constantin și mama sa Elena, pe care îi numește „asemeni cu apostolii”. Pentru Biserică, Împăratul Constantin înseamnă primul conducător care nu numai că încetează prigonirile împotriva creștinilor, dar și încurajează practic creșterea Bisericii, dând acesteia înapoi toate proprietățile luate de prigonitori, construind multe biserici, acordând regimuri fiscale îngăduitoare și multe alte fonduri. Pe scurt, s-ar putea spune că este o etapă istorică de mare impunere a Bisericii.  
Cinstirea Sfinților Împărați Constantin și Elena este datorată deschiderii sincere a împăratului față de semnul Crucii, arătat lui înaintea unei mari și cruciale bătălii: Εν Τουτω Νικα ( „Întru acest semn vei birui”). In toate acțiunile sale, împaratul Constantin a fost suținut de mama sa, împarateasa Elena, care a avut o înrăurire binefăcătoare asupra fiului său. De numele ei este legată aflarea Sfintei Cruci, pe care a fost răstignit Mântuitorul Iisus Hristos. Din îndemnul ei s-au făcut cercetari amănunțite, s-a dăramat templul păgân ce se zidise după răstignirea Mântuitorului pe muntele Golgota si sub temelia lui s-a aflat, păstrat neatins, Sfântul Mormânt, săpat în stancă si nu departe de el, după alte săpături, au fost găsite cele trei cruci de lemn de cedru, una a Mântuitorului si celelalte douaă ale celor doi tâlhari.  
După ce a fost identificată  crucea pe care a fost răstignit Mântuitorul, printr-o vindecare miraculoasă a unei femei, grav bolnave, prin atingerea ei de aceasta, Sfânta Cruce a fost înalțată de catre Patriarhul Macarie al Ierusalimului, în văzul a zeci de mii de credincioși, în ziua de 14 septembrie anul 335 și așezată în Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim. Tot la locurile sfinte, împarateasa Elena a înalțat biserici pentru închinarea pelerinilor, înzestrandu-le cu tot ce era necesar.   
Împăratul nu a ezitat să își însemne oștile sale cu semnul crucii și a învins în lupta cu Maxențiu. Dragostea împăratului pentru Crucea lui Hristos l-a făcut să încurajeze și să urmărească îndeaproape înflorirea Bisericii.   

Cu toate acestea, deși la o privire superficială ne putem încânta de victoria istorică a Bisericii, lucrurile nu au stat întocmai așa. Așa-zisa victorie a Bisericii pe plan istoric, adică recunoașterea oficială a cultului, favorizarea creștinilor, a fost însoțită de cea mai otrăvitoare mușcătură a vrajmașului din Trupul Bisericii – răspândirea arianismului.   Marile tulburări iscate de Arie, care contesta dumnezeirea lui Hristos, l-au făcut pe Împăratul Constantin să convoace primul Sinod Ecumenic de la Niceea. Împăratul a avut înțelepciunea necesară să nu se amestece în disputele teologice, deși era interesat de existența unei drepte slăviri a lui Hristos în Biserică. Sf. Constantin a convocat Sinodul, lăsând sarcina lămuriri dogmatice pe seama celor cu adevărat „vizați” – Sfinții Părinți. Aceasta acțiune a Sf. Constantin este echivalentul pe plan duhovnicesc a izbânzii bătăliilor sale purtate cu semnul Crucii – căci prin Sinodul de la Niceea a fost respins arianismul.    

Ani grei au urmat pentru Biserică. După moartea Împăratului Constantin, arienii au profitat de avantajul lor și atunci și-au dat pe față erezia și dorința lor de a ucide pe cei drept-credincioși. A urmat domnia lui Constantiu, fiu al împăratului Constantin, arian convins, precum și prigonitor al creștinilor autentici.   
Așadar ,  să nu ne încântăm de avantajele istorice, căci lecția pe care ne-o dă Sfântul Împărat Constantin și maica sa Elena este aceasta: întru acest semn, Sfânta Cruce, vom izbândi! Nu bogăția Bisericii, nici lipsa prigoanelor, nici răspândirea creștinismului până la stadiul de religie majoritară, nici măcar prezența unui împărat creștin nu constituie biruința Bisericii. Biruința Bisericii este închinarea la Adevăratul Dumnezeu prin Cruce. Sfinții Împărați Constantin și Elena sunt asemeni cu apostolii pentru că au dat mărturia Crucii, ca și aceștia. Pentru că au arătat puterea lui Dumnezeu, lucrătoare pentru cei care nu se bizuie pe armatele lor sau pe înțelepciunea lor. Semnul biruinței, semnul patimilor mântuitoare, arătat pe cer Împăratului și descoperit din pământ maicii sale. Biserica noastră îi cinstește nu pentru coroana lor pămantească, pe care timpul a risipit-o, ci pentru cununa cea cerească, nepieritoare, pe care și-au agonisit-o prin credința si faptele lor. Prăznuindu-i așa cum se cuvine, prin rugăciuni si cântari de laudă, ca pe niste bineplăcuți ai lui Dumnezeu, care sălășluiesc acum în locașurile de sus, să câutam întotdeauna, să luăm ca arma de scut și de apărare, crucea Domnului și cu puterea ei să alungăm toate ispitele și tot răul, așa cum sfinții pe care îi prăznuim astăzi, au biruit cu ajutorul sfintei Cruci toată puterea vrajmasului. Această mărturie a Crucii sfințește, pentru că Dumnezeu lucrează. Nu eroismul , nici ridicarea zidurilor, nici aparenta dominație a creștinismului în Imperiu sunt cele care contează pentru noi. Ci această mărturie adevărată a Sfintei Cruci, de viață făcătoare.Pe lângă viața lor demnă de urmat, cei doi sfinți Împărați sunt modele pentru  toți conducătorii țărilor , a orașelor și ai satelor pentru care slujitorii altarelor se roagă la fiecare slujbă pentru binele Bisericii și al poporului.                                                                         
În același timp, să-i chemăm în ajutor, prin rugăciunile noastre, rugându-i să mijlocească către Bunul Dumnezeu, cererea noastră pentru ocrotirea sfintei noastre Biserici, pentru o viată mai bună, pentru liniștea și pacea întregii lumi și pentru mântuirea sufletului, acum și pururea și în vecii vecilor, Amin !

 

 

 

                                                                                             Pr. Paroh. Cobzaru Ion

Post tema
postat in categoria duhovnicesti







Parohia Petresti


Sat, 28 May 2011 20:48:47 Ortodox: POEZIE: CREDINTA IN POPOR ! http://www.youtube.com/watch?v=tbUxF8K_Scc

Sun, 20 May 2012 23:13:25 mosu_29: hristos a inviat! super tare parinte!!! felicitari!!! mie cel putin mi-a placut scurt si la obiect.crestinii sunt mult mai receptivi la predici scurte decat la interminabilele predici cu tenta dogmatica,la acestea din urma se plictisesc si pierd din invataturi.

Mon, 28 May 2012 07:42:09 admin: Si mie imi plac predicile parintelui Cobzaru, tocmai pentru ca sunt la obiect, concise, si cu invatatura clara, exprimata in cuvinte putine, fara sa se repete inutil.

Comentati acest articol
Numele:



E-mail (nu va fi publicat):



Comentariul:





Vizite:3297